Bokeh???

Delen
Bokeh??? Klinkt dit als Chinees in de oren? Een woordje uitleg.

In de natuurfotografie en de fotografie in het algemeen worden heel wat termen gebruikt die voor een leek zeker niet altijd even duidelijk zijn. Eén van die zaken is ongetwijfeld “bokeh”. Heb je geen idee wat dit betekent dan zal het onderstaande artikel veel verduidelijken.

Bokeh klinkt allereerst niet echt Nederlands en dat is het ook niet. Het is in oorsprong een Japans woord (dus geen Chinees 😉 ) en het betekent eigenlijk letterlijk onscherpte, vervaging of waas. Wanneer wij het dus hebben over de bokeh in een bepaalde foto dan hebben we het over de kwaliteit van de onscherpte in die afbeelding. Of een foto als mooi wordt ervaren of niet hangt in grote mate samen met een goed evenwicht tussen de scherpe en onscherpe delen van deze foto. Hieronder kan je lezen hoe je deze onscherpte en de kwaliteit ervan kunt beïnvloeden.

Het allesbepalende objectief.

Het is logisch dat het eindresultaat van een foto afhangt van de lens waarmee deze gemaakt is. Dus ook de kwaliteit van de bokeh wordt bepaald door het gebruikte objectief. Wil je een mooie onscherpte dan ga je best voor een lichtsterke lens. Lichtsterke lenzen hebben een maximum diafragma van bijvoorbeeld F1.4, F1.8 of F2.8.

Ook het aantal lamellen waaruit het diafragma in het objectief is opgebouwd is bepalend voor hoe de bokeh er zal uitzien. Hoe meer lamellen een lens heeft hoe “zachter” en mooier de onscherpte zal zijn. Daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan vast want lichtsterke objectieven zijn hoe dan ook een pak duurder dan de minder lichtsterke varianten.

Het diafragma.

Zoals je hiervoor kon lezen zorgen lichtsterke objectieven voor een mooiere bokeh. Dit is echter enkel het geval wanneer je een zo groot mogelijk diafragma gebruikt. Een groot diafragma (zoals F1.4, F1.8 of F2.8) zorgt immers voor weinig scherptediepte wat op zich dan weer zorgt voor veel onscherpte in de andere delen van de foto. Wil je een mooie onscherpte dan is het dus absoluut noodzakelijk om te fotograferen met een groot diafragma.

De afstand.

Eén van de doorslaggevende zaken die bepalend zijn voor de kwaliteit van de onscherpe delen in een foto is de afstand tot jouw onderwerp en de afstand van dit onderwerp tot de achtergrond. Hoe dichter je bij jouw onderwerp gaat staan hoe minder scherp de achtergrond zal zijn. Diezelfde achtergrond zal ook waziger worden wanneer deze zich ver van het onderwerp bevindt. Hoe daar dus ook rekening mee wanneer je de bokeh wil beïnvloeden.

Het onderwerp.

Sommige onderwerpen lenen zich beter tot het creëren van een mooie bokeh dan andere en dat is eigenlijk ook logisch. Een landschap dat je met een groothoeklens fotografeert is hier absoluut niet voor geschikt. Je wil immers veel scherptediepte, net het tegenovergestelde dus. Maar portretten zijn dan weer uitermate geschikt omdat deze sowieso het mooist zijn wanneer het onderwerp scherp wordt afgebeeld tegen een wazige achtergrond.

Verder is een uitgesproken vakgebied voor het maken van beelden met een mooie bokeh de macro – en telefotografie. Daar ga je immers vaak dicht op jouw onderwerp zitten, wat de onscherpte van de achtergrond ten goede komt. Slaag je er nog in om te zorgen dat ook de achtergrond ver verwijderd is van het onderwerp dan kom je vaak tot verbluffende resultaten.

bokeh

Deze waterspreeuw werd van dichtbij gefotografeerd met een telelens op een groot diafragma. Doordat de achtergrond zich heel wat verder bevindt is deze volledig wazig geworden. Verder zorgt de schittering van de zon voor gekleurde partijen in het water wat de kwaliteit van de bokeh ten goede komt.

bokeh

In IJsland maakte ik deze macrofoto met een 180mm lens op diafragma F4. De combinatie van een korte focusafstand en een achtergrond die ver verwijderd is zorgen voor een mooie bokeh. De zon die de blaadjes oplicht zorgt voor een extra kleurrijk effect over het gehele beeld.

 

Waardeert u dit artikel? Deel het dan op sociale media of plaats hieronder een reactie. Alvast bedankt! 🙂

 

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *