Noorderlicht fotograferen

Delen
Het noorderlicht fotograferen: tips & tricks.

We kennen ze allemaal, die mooie foto’s uit het noorden met hun spectaculair gekleurde nachtelijke sterrenhemels. We hebben het hier uiteraard over beelden van het noorderlicht. Ja, het is eigenlijk onmogelijk dat je dit adembenemende schouwspel niet wil fotograferen als het zich voor je ogen afspeelt. Elk rechtgeaard natuurfotograaf zal hemel en aarde verzetten om hier een mooie foto van te kunnen maken!

Naar aanleiding van mijn eigen ervaringen met het noorderlicht fotograferen in IJsland heb ik hieronder een aantal tips neergeschreven om jou te helpen mooie opnames te maken wanneer je de kans krijgt om dit bijzondere natuurverschijnsel van op de eerste rij mee te maken.

Wees goed voorbereid.

Het is hoe dan ook zonde wanneer mensen toeleven naar het grote moment waarop ze het noorderlicht eindelijk te zien krijgen en dan op het moment dat het zich voordoet één en al stress en in paniek zijn omdat ze niet weten hoe ze er een mooie foto kunnen van maken. Jammer genoeg is dat laatste heel vaak wat er gebeurd. Mensen gaan totaal onvoorbereid “op jacht” en komen dan voor teleurstellingen te staan zonder dat het eigenlijk hoeft.

Compositie.

Een foto kan alleen maar mooi zijn als de compositie goed zit. Het noorderlicht fotograferen is daar geen uitzondering op. Het probleem is echter dat je moet fotograferen in duistere omstandigheden waardoor je niet altijd duidelijk ziet wat je precies in beeld hebt. Daarom is het aan te raden om, wanneer je daar de mogelijkheid toe hebt, op voorhand wat prospectie te doen en op zoek te gaan naar een mooie fotolocatie.

Zo kun je, wanneer er kans op noorderlicht voorspeld wordt, onmiddellijk naar deze plaats gaan om alles rustig in gereedheid te brengen. Dit biedt het voordeel dat je een mooie compositie kunt kiezen nog voor het echt donker is, wat de kans op een geslaagde foto alleen maar groter maakt.

Bij het kiezen van een geschikte plek is het doorgaans ook zinvol om te gaan voor een locatie met zo weinig mogelijk lichtvervuiling in de onmiddellijke omgeving. Dit is echter geen vaste regel omdat lichtbronnen op de achtergrond soms ook voor een leuk effect kunnen zorgen. Verder kan het leuk zijn om een onderwerp zoals een huisje of een boom in beeld te nemen. Ook reflecties in meertjes en dergelijke zijn populair en kunnen voor een bijzonder mooi effect zorgen.

noorderlicht fotograferen

Het noorderlicht vormt één van de grootste spektakels die er zijn. Nikon D300 – 20-35mm op f2.8 – ISO 400 – 30 sec.

Camera instellingen en techniek.

Niets is meer frustrerend dan een mooie foto te moeten missen doordat je niet goed weet hoe je jouw camera moet instellen. Daarom, leer jouw camera door en door kennen zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan op die momenten waar het er toe doet!

Er zijn geen standaardregels die je vertellen hoe je het noorderlicht exact moet fotograferen maar er zijn een aantal zaken die een houvast kunnen zijn en waar je rekening dient mee te houden.

  • Statief: gebruik van een statief is absoluut noodzakelijk omwille van de lange sluitertijden die je nodig hebt om dit natuurverschijnsel vast te leggen.
  • Sluitertijd: experimenteer met de sluitertijd maar begin bijvoorbeeld met 15 seconden en pas deze aan naar 20, 25, 30 seconden of langer indien nodig.
  • ISO: gebruik een zo hoog mogelijke ISO-waarde maar zorg uiteraard dat de korrel nog acceptabel is.
  • Diafragma: kies voor een zo groot mogelijk diafragma (= zo laag mogelijk getal), bijvoorbeeld f3.5 of f2.8.
  • Witbalans: wanneer je de witbalans op automatisch zet kun je bij het fotograferen van noorderlicht vaak beelden hebben met een totaal verschillende belichting. Soms kan dit meevallen soms ook niet. Daarom kan het raadzaam zijn, ook al lijkt het niet logisch, om jouw witbalans handmatig in te stellen op daglicht.
  • RAW + JPEG: als jouw camera over deze functie beschikt is het interessant om opnames te maken waarbij telkens een RAW- en een JPEG-bestand wordt opgeslagen. Zo beschik je meteen over een werkbaar JPEG-bestand maar kan je indien nodig het beeld achteraf nog uitgebreid bewerken in RAW.
  • Ruisonderdrukking: lange sluitertijden zorgen vaak voor meer korrel (= ruis). Kies er daarom – indien mogelijk – voor om de functie “ruisonderdrukking” in te schakelen.
  • Filters: vermijd het gebruik van filters en dergelijke. Filters zorgen nagenoeg altijd voor minder goede noorderlicht opnames.
  • Beeldstabilisatie: ook het gebruik van beeldstabilisatie kan roet in het eten gooien wanneer je foto’s wil maken van het noorderlicht. Schakel deze dus uit.
  • Flits: probeer het gebruik van flitslicht te vermijden. Mocht je toch een onderwerp beter willen uitlichten (bijvoorbeeld als je zelf in beeld wil staan), gebruik dan bij voorkeur een zaklamp of zo. Wil je echter toch flitslicht gebruiken, verminder dan de intensiteit een beetje. Dit geeft een beter resultaat.
  • Afstandsbediening: een afstandsbediening is heel interessant om trillingen van de camera te voorkomen bij gebruik van trage sluitertijden. Zelf omzeil ik dit door mijn camera in te stellen op zelfontspanner met een ontspanvertraging van 2 seconden.

Tip: klik hier voor meer info over lichtmeting en belichting.

Genieten!

Zoals ik in het begin van deze post al aanhaalde krijgen heel wat fotografen te maken met stress en andere minder leuke dingen terwijl ze het noorderlicht fotograferen omdat ze kost wat kost een goede opname willen maken.

Nu, het is een gezonde ambitie om de best mogelijke foto te willen maken maar… vergeet asjeblief niet te GENIETEN van het moment! Wees vol verwondering over wat er zich boven jouw hoofd en voor jouw ogen afspeelt! Ik weet het, misschien hoor je me dit als natuurfotograaf niet graag zeggen, maar mooie herinneringen zijn nog altijd belangrijker dan mooie foto’s! 😉

 

Waardeert u dit artikel? Deel het dan op sociale media of plaats hieronder een reactie. Alvast bedankt! 🙂

 

Eén reactie

  • John Sman

    Beste Wim,
    Ik lees alleen hoe en wat over het fotograveren van het noorderlicht maar hoe zit het met de camera?
    Heeft deze nog extra bescherming nodig? Want je hebt ook te maken met flink lage temperaturen ?
    Wat moet ik hiervoor gebruiken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *